facebook

czwartek, 26 listopada 2015

Planowanie miasta na nowo. Co to oznacza dla mieszkańców Kiełpina Górnego?

Planowanie miasta na nowo. 





Miasto Gdańsk jest w trakcie przygotowań jednego z najważniejszych dokumentów, które określa wizję rozwoju miasta na następne kilka-kilkanaście lat, czyli studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,  Obecne studium pochodzi z 2007 r. i jest już mocno nieaktualne. Przewiduje się, że nowy dokument będzie uchwalony pod koniec 2017 r. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Co to oznacza dla mieszkańców Kiełpina Górnego?


W studium z 2007 roku przewidziana była linia tramwajowa łącząca centrum miasta z lotniskiem, która przebiegałaby przez Kiełpino Górne. Wraz z budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, model transportowy uległ zmianie. Transport szynowy zostanie skierowany w stronę Szadółek, gdzie powstaje intensywniejsza zabudowa.


Przebieg planowanej ulicy zbiorczej


W szerokim pasie zarezerwowanym pod budowę tramwaju, planuje się natomiast budowę przelotowej ulicy zbiorczej, którą można odnaleźć w opracowaniach Biura Rozwoju Gdańska.


Struktura własności - przez środek osiedla biegnie rezerwa terenu własności miasta.

Co to oznacza dla Kiełpina Górnego? Pojawienie się trasy tranzytowej, osłoniętej ekranami akustycznymi w samym sercu osiedla, które zostałoby przedzielone na pół.

Są to tereny częściowo zadrzewione, częściowo podmokłe oraz należące do Ogólnomiejskiego Systemu Terenów Aktywnych Biologicznie. Przy granicy ze Smęgorzynem znajduje się cenny przyrodniczo obszar postulowany jako użytek ekologiczny. Przez rezerwowany obszar przechodzi strumień Jasień (leżący w strefie ekologiczno-krajobrazowej).

powiązania przyrodnicze


uwarunkowania przestrzenne


Tereny służą również mieszkańcom jako piesze połączenia pomiędzy poszczególnymi częściami osiedla (co widać po wydeptanych ścieżkach) i stanowią rekreacyjny teren zielony.

Na zdjęciu widać jeszcze niezabudowane działki i tereny podmokłe, przez które przebiegałaby ulica

Na terenie występują liczne zadrzewienia. Mieszkańcy mogą się tu dostać w kilka minut i wyjśc na spacer z psem czy pozbierać grzyby

Teren jest łącznikiem poszczególnych części osiedla




Projektowana ulica zbiorcza jest niepotrzebna dla obsługi transportowej obszaru. Przebiegałaby równolegle i w małej odległości (maksymalnie ok 800m) od trasy W-Z i Obwodnicy Trójmiasta, byłaby również źródłem uciążliwego hałasu. Niedługo rozpocznie się rozbudowa ul. Kartuskiej do dwóch jezdni dwupasmowych. Co więcej ruch w mieście ma być odciążony poprzez budowę Obwodnicy Metropolitarnej, która ma być budowana za około 3 lata. Planowana jest również przebudowa Węzła Szadółki.


Obsługa transportowa obszaru



Projekt nowej ulicy jest odpowiedzią na przeskalowane prognozy ruchu samochodowego, zakładające również budowę dużego centrum handlowego w Szadółkach, największego w trójmieście, do którego miałby spływać ruch z okolic.

Podstawowymi problemami mieszkańców Kiełpina Górnego są niedostatki w sferze usług i terenów rekreacyjnych oraz zła jakość infrastruktury technicznej. Planowana droga i aktualne przeznaczenie terenów z pewnością nie jest odpowiedzią na potrzeby mieszkających tu ludzi. Miasto nie znajduje pieniędzy na utwardzenie nawierzchni czy oświetlenie ulic, albo postawienie choćby jednej ławki, natomiast z chęcią wyda olbrzymie pieniądze na zalanie asfaltem cennych terenów naturalnych i ekrany akustyczne. 

Doświadczenia ostatnich kilkudziesięciu lat urbanistyki pokazują, że budowa szerokich tras tranzytowych dezintegruje miasto, a nowe ulice przyciągają jeszcze więcej samochodów. Dziś najnowsze trendy nakierowują miasta na komunikację zbiorową, transport rowerowy i ruch pieszy oraz policentryczną zwartą zabudowę. Kopenhaga jest najlepszym tego przykładem. Niestety Gdańsk wciąż podąża za przestarzałymi koncepcjami rozwoju i buduje Nowe trasy oraz wielkie centra handlowe. Trasa Zielona, Trasa Słowackiego, czy planowane kontrowersyjne Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska. W dzielnicy Południe przewidziana jest budowa kolejnych centr handlowych , nowe centra pojawią się tez w innych częściach miasta.

Musimy walczyć o swoje


W szerokim pasie terenu należącym do miasta i zarezerwowanym pod ulicę zbiorczą, proponuje się utworzenie systemu terenów ekologiczno - rekreacyjnych, które spajałyby osiedle od wewnątrz (każdy mieszkaniec mógłby dojść do nich w przeciągu kilku minut) i jednocześnie łączyłyby osiedle z sąsiadującymi miejscowościami. Na zieloną oś integrującą osiedle składałby się następujące elementy: ścieżka rowerowa, ciąg pieszy wraz z dojściami z osiedla oraz poszczególne strefy rekreacyjne spełniające potrzeby różnych grup użytkowników (plac zabaw, siłownia, park leśny, platformy i pomosty na terenach podmokłych, wybieg dla psów, strefa dla młodzieży, etc.). Zalecana jest jak najmniejsza ingerencja w istniejący krajobraz naturalny i drzewostan. Uzupełnieniem struktury osiedla byłoby wprowadzenie zabudowy usługowej, która tworzyłaby lokalne centrum osiedlowe.

Zamiast drogi, która przecięłaby osiedle, tereny miasta powinno się wykorzystać pod funkcję korytarza ekologiczno rekreacyjnego
Alternatywna koncpecja rozwoju Kiełpina w granicach terenu przeznaczonego pod budowę trasy przelotowej
Układ drogowy ma przede wszystkim obsługiwać osiedle i służyć mieszkańcom. Tę rolę spełniają ulice Otomińska i Goplańska, ulice lokalne, którymi można bez utrudnień w kilka minut dojechać do trasy W-Z. Do istniejącego układu ulic lokalnych może dołączyć nowa ulica lokalna, przebiegająca w układzie poprzecznym do ul. Kartuskiej, równolegle do istniejących Linii Wysokiego Napięcia i łącząca się z ulicą Goplańską (tusz przy granicy ze Smęgorzynem). Pozostały układ drogowy powinien mieć charakter ulic dojazdowych, znajdujących się w strefie ruchu uspokojonego. 

przeznaczenie terenów wg aktualnie obowiązujących planów miejscowych
Proponowane zmiany w przeznaczeniu terenów wykluczające budowę ulicy zbiorczej i wprowadzające zrównoważony układ drogowy dla mieszkańców osiedla wraz z systemem terenów ekologiczno - rekreacyjnych















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz